Co čeká nové lektory

Leave a Comment
Dvakrát do roka se u nás scházejí noví zájemci o lektorování. S diplomem, bez diplomu. Se zkušenostmi, ale také úplní nováčci. Všem dáváme šanci a s nadšením sledujeme, jak se pak naše investovaná energie vrací a daří se nám vychovávat výborné lektory. A pro mě, jako tichého pozorovatele v rohu kanceláře, je to o to zajímavější, protože vím, co všechno se na ně chystá. 

 Wonderful Time of the Year

Víme, jak některé věci dělat správně a efektivně a o vstupních školeních to platí dvojnásob. Celý rituál s přijímáním nových lektorů je dlouhý a náročný proces nejen pro nás, ale i pro samotné uchazeče, na které klademe velké nároky a vybíráme z nich ty nejlepší. Šanci ale dáváme bez rozdílu všem. Je nám jedno, kolik uchazeči je nebo jaké má zkušenosti, protože patnáct let zkušeností nemusí nic znamenat. "Nikdy nevím, jestli člověk neučil celou dobu špatně," zdůrazňuje ředitel kvality výuky Pavel Richter. "Všechny stavíme na stejnou startovací čáru a čekáme od nich to stejné. Zkušenosti jsou fajn, ale musí být podpořené rozvojem, sebekritikou a ochotou ke zpětné vazbě. Bez toho se u nás lektor neobejde," dodává jedním dechem.

O svoje lektory se dobře staráme už od přijímacího pohovoru, který je rozdělený na tři fáze. Ta poslední je nejdůležitější. "Třetí kolo trvá čtyři až šest týdnů a lektor během něj prochází náročným výcvikem drilové a komunikativní metody," popisuje Pavel školení. Dril se učí úplně od základu, protože je to naše speciální metoda a potřebujeme, aby ji lektoři zvládali. Může se stát, že uchazeč už má nějaké zkušenosti s drilováním, ale kvůli našemu pojetí drilu a jeho spojení s komunikativní metodou je důležité, aby lektor věděl, jak s ní pracujeme my.
     Nechceme vychovávat roboty, ale víme, co dobrý lektor potřebuje.

Lektorský balíček

Lektorům se snažíme předávat daleko víc než jen tradiční dovednosti. "Chceme rozvíjet i jejich komunikační schopnosti, práci v týmu, přípravu na prezentace a všechno, co by mohli nejen u nás potřebovat," vypočítává Pavel. S tím úzce souvisí i naše pojetí komunikativních školení. Od supervizorů dostávají uchazeči velice konkrétní zadání, podle kterého musí sestavit výuku. Často na úkolech pracují i ve skupinkách a získávají tak zpětnou vazbu už v průběhu příprav od svých kolegů. "Chceme je tím přimět spolupracovat a získat nový náhled na odváděnou práci," zdůvodňuje Pavel podobu komunikativních školení.

Samozřejmostí je pak zpětná vazba, která se po celou dobu školení, a pak i po něm, lektorům dostává. Bývá to buď ředitel kvality výuky, supervizoři nebo mentor. Vždycky si jeden z nich s novými lektory sedne a podrobně jim řekne, co dělali dobře, a na čem ještě můžou zapracovat. "Nejlepší je pak vidět, že si to berou noví, ale i ostřílení lektoři, k srdci. Dostanou zpětnou vazbu, zamyslí se, a hned na další hodině to už dělají jinak a líp. Strašně se těším na nové lidi, vždycky je to super zážitek," uzavírá celé povídání Pavel Richter.

Já se těším taky. Za dobu, co jsem v jazykovce, už sem pár nových lektorů přišlo a je to přesně tak, jak říká Pavel. U nás je každý člen lektorského týmu hvězda.

0 komentářů:

Okomentovat