Markeťácké úvahy aneb prosba o pomoc

Leave a Comment
Máte produkt. V tomto případě jazykový kurz. Jste přesvědčeni o jeho kvalitách, protože vídáte spokojené studenty i schopné lektory. Nedávno u nás byla třeba paní z Jeseníku, která si udělala na pár dní výlet do Brna, aby si mohla pořádně projet francouzskou gramatiku. Když nám pak napsala spokojený email s tím, že by chtěla přijet zase, všechny zaskočilo a překvapilo, protože Jeseník není nejblíž.


Je to jeden z mnoha důkazů dlouhodobé práce lidí v jazykovce od kanceláře, přes lektory až po nejužší vedení. Nicméně stojí za tím taky trochu i nějaká ta propagace a ta není vůbec jednoduchá. Nikoho nebaví koukat na generické obličeje jako ze žurnálu. Navíc by mělo být cílem vytvořit i dostatečně zajímavou reklamu, která lidem utkví. Kofola na to má docela čuch a pak... Která je vaše oblíbená reklama?

Nicméně vytvářet co měsíc nové slogany není taková legrace, jak by se mohlo zdát. Jsou případy, kdy to přijde samo. Spojení konverzace, mlčení, kurzu a strachu z mluvení vyústilo v (díky bohu) populární Mluvení jehňátek, které se líbí lidem uvnitř i mimo jazykovku. Člověka to zahřeje u srdce.

Jenže ne vždycky to jde tak dobře. Potřebujete totiž oslovit třeba velice specifickou cílovou skupinu. Co lidi v dané skupině baví? Jak se chovají? Na co reagují? Každá cílovka a každá generace je jiná. Lidi vyrůstali na jiných věcech a spoustu věcí nezažili nebo zažili jinak. A už jen to dospívání ovlivní smýšlení, nastaví normy a očekávání, na které musí markeťák při tvorbě reklamy myslet a reagovat.

Že dokážou starší klienti reagovat na jazykové hříčky a popkulturní odkazy svědčí o tom, že toho mají víc nakoukaného a načteného a je jim tenhle styl bližší. Ale co ti kolem osmnácti? Jak se dělá virál? Nebo existuje i něco jiného, na co mladé publikum dobře reaguje? Víc otázek než odpovědí pak vede k pokusům o kombinaci produktu s našim "tradičním" humorem, u kterého si ale zatím nejsme jistí efektem.

Rád bych tímto vyzval vás, návštěvníky blogu, abyste mi dali vědět pomocí ankety nebo mailu (pavel.skotak[at]jsjilek.cz), co si o tom celém myslíte a pomohli nám vybrat, který ze dvou návrhů je lepší :)







0 komentářů:

Okomentovat